Mustola ilmak 1270.jpg

Kemira viihtyy hyvin Mustolan Satamassa

Mustolan satama-alueella seistä jököttää entinen Saipan harjoitushalli. Rättihallissa eri kuitenkaan pelata lätkää. Siellä varastoidaan suolaa. Eikä mitä tahansa suolaa vaan Hollannista tuotavaa erikoistavaraa, jota Kemiran Joutsenon tuotantolaitos käyttää natriumkloraatin ja muidenkin tuotteidensa valmistuksessa.


Natriumkloraatti on klooridioksidin raaka-aine, jota sellutehtaat käyttävät sulfaattisellun ensisijaisena valkaisuaineena. Valkaisukemikaalien kulutus on kasvussa viimeaikaisten sellutehdaslaajennusten sekä Pohjoismaihin rakennettavien uusien tuotantolaitosten myötä.

Kemira on ennakoinut kulutuksen kasvun rakentamalla Joutsenoon uuden natriumkloraatin tuotantolinjan, joka kaksinkertaistaa aikaisemman tuotantomäärän.

Uusi linja valmistui viime vuoden syksyllä. Suolan tarvekin on luonnollisesti kasvanut, ja sitä tarvitaan Joutsenossa myös Kemiran lipeätehtaan tuotteiden valmistuksessa. Kun Joutsenon tehdas sijaitsee pohjavesialueella, suolan varastoinnissa pitää olla erityisen tarkka.

-Olemme miettineet kokonaan uusiksi suolalogistiikkamme sekä suolan talviajan varastoinnin, tehtaanjohtaja Janne Tynninen kertoo.

Tehdasalueelle rakennettiin katettu, pohjavesisuojattu suolavarasto 2015-2016. Lisäksi tarvittiin lisätilaa Mustolan satamaan, missä Kemiralla oli ennestään Free Zonelta vuokrattuna kenttätilaa suolan varastoinnille. Lisätilan lisäksi mietittiin parannuksia suolan käsittelyyn.

-Yhteistyökumppaneiltamme löytyi hyvä ratkaisu tarpeisiimme. Saipan vanha harjoitushalli jäi käyttämättömäksi, ja siitä tehtiin meille katettu suolavarasto Mustolaan. Kun suola on katetussa tilassa, se ei jäädy kovallakaan pakkasella ja on helppo käsitellä ja kuljettaa rekka-autoilla Mustolasta tehtaalle.

Joutsenon tehdas käyttää vuodessa 170 000 tonnia suolaa. Kun kanava on sula, laiva tuo suolan Joutsenon Honkalahteen, missä se puretaan rekkoihin ja kuljetetaan suoraan tehtaalle. Kun kanava on sydäntalvella suljettuna, on suolan talvivarastosta kaksikolmasosaa varastoituna Mustolassa.

Suola tulee Euroopasta kanavaa pitkin 2500 tonnia per laiva. Talvivarastointia varten suola puretaan Mustolan satamaan ja läjitetään katettuun rättihalliin sekä asfaltoidulle kentälle. Sieltä sitä kuljetetaan talvikuukausien aikana rekoilla tehtaalle.

Mustolan satama on Kemiralle tärkeä raaka-aineen reitti. Tynnisen mukaan suolan kuljettaminen kanavaa pitkin on logistisesti erittäin kilpailukykyinen ratkaisu ja siihen uskotaan jatkossakin. Tynninen arvelee, että nykyinen, reilun puolen hehtaarin vuokra-alue Mustolassa riittää Kemiralle lähitulevaisuudessa.

Tehtaanjohtaja Tynninen kehuu Lappeenrannan Toimitiloja hyvästä yhteistyöstä. Hän sanoo, että kaupunkiyhtiö on toimillaan tukenut Kemiran kasvua Joutsenossa ja auttanut ympäristösuojelullisissa asioissa.

-Reagointi on ollut mitä parhainta. Kun on tarvittu jotain, ratkaisu on löytynyt äkkiä. Lappeenrannan kaupungin tuki ja yhteistyö on tehnyt Joutsenosta meille hyvän ja turvallisen toimintaympäristön.

Kemira työllistää Joutsenossa 80 ihmistä. Tynninen kehuu myös tehtaansa henkilöstöä, joka on hänen mukaansa osaavaa ja sitoutunutta.

- Joutsenon tehdas on merkittävä yksikkö yhtiöllemme.

Kemira on LATOn suurin asiakas Mustolassa. Satamajohtaja Hannu Lappalainen sanoo, että satamasta on tulossa entistä enemmän logistinen alue raaka-aineille. Kemiran suolan lisäksi jo nyt sataman kautta kulkee kiveä muun muassa Finnsementille Ihalaisen tehtaalle ja puuraaka-ainetta alueen metsäteollisuudelle.

Kemiralla vesireitin hyödyntäminen rajoittuu suolaan. Tehtaan tuotteet toimitetaan asiakkaillemme pääosin kumipyörillä, ja pieni osa tuotteista kulkee rautateitse rajan yli Venäjälle.

Kemira 1270.jpg