Kuinka voimme auttaa?

Assi1270.png

Ydinkeskustan bisnes tarvitsee pysäköintihalleja

Pysäköintitalot kuuluvat Lappeenrannan ydinkeskustaan. Tätä mieltä on sijoitusyhtiö Assi Groupin kiinteistöliiketoiminnan johtaja Markku Hokkanen. Liike-elämä tarvitsee pysäköintipaikkoja niin työntekijöilleen kuin asiakkaille. Myös kerrostaloasukkaille pitää olla pysäköintipaikkoja. Kaupungin linjaus rakentaa ja ohjata mahdollisimman paljon pysäköintitilaa maan alle keskustassa on Hokkasen mielestä aivan oikea.


-Ei kaupungin kalleimpia maanpäällisiä alueita voi parkkipaikoiksi kaavoittaa. Samoin toimivat muutkin suuremmat kaupungit.

LATO:n tytäryhtiöllä Williparkilla on keskustassa kolme pysäköintitaloa: P-Tori, P-City ja P-Pormestari. Yhtiön rakentamissa parkkitaloissa on yhteensä yli 900 pysäköintipaikkaa yksityisten ihmisten ja yritysten käyttöön. Kun joku rakentaja hakee rakennuslupaa Lappeenrannan keskustassa, hän joutuu osoittamaan, että täyttää kaavan määrittämän autopaikkavaatimuksen toteutumisen hankkeessaan.

Paikat voi rakentaa itse tai lunastaa esimerkiksi Williparkilta tai joltain muulta vapaiden parkkitilojen omistajalta. Tavallisesti paikat jäävät tämän jälkeenkin yleiseen pysäköintikäyttöön, koska se on rakentajille edullisin ja kapasiteetin kannalta tehokkain tapa.

Assi Groupilla on nyt noin 9000 neliön toimistorakennukset Vapaudenaukiolla. Tiloissa toimii vuokralaisina kymmeniä yrityksiä ja satoja työntekijöitä. Assi Group on lunastanut näitä rakennuksia varten satakunta pysäköintipaikkaa Williparkin P-Pormestarista. Kiinteistöliiketoiminnan johtaja Hokkasen mukaan ilman parkkipaikkoja on turha yrittää vuokrata tiloja keskustassa.

-Parkkipaikat ovat vuokralaisillemme tärkeitä. He haluavat henkilökunnalleen yleensä hallipaikan. Se on edullinen ja kätevä, etenkin talviaikaan, kun parkkihallista on vielä suora yhteys toimistotiloihin.

Pysäköintipaikan lunastaminen Williparkilta on mielenkiintoinen joskin ymmärrettävä kuvio. Pitäähän Williparkin saada rakentamislainansa maksettua. Assi Group on maksanut pysäköintipaikoista sievoisen summan. Yhden parkkipaikan hinnaksi parkkitalossa on määritelty 30 000 euroa. Hinta vastaa rakennuskustannuksia.

Pysäköintipaikat eivät kuitenkaan ole Assi Groupin vaan Williparkin. Assi Group maksoi paikoista saadakseen rakennusluvan toimistorakennuksen ykkös- ja kakkosvaiheille. Williparkki sopii Assi Groupin asiakkaiden kanssa parkkipaikan hinnat ja muut asiat ja kerää rahat itselleen.

Assi Groupin Hokkanen sanoo kuitenkin, että Williparkki on hyvä ja joustava kumppani. Pysäköintiongelmia ei ole ollut, ja asiat ovat aina järjestyneet.

- Toki olemme maksaneet pysäköinnin järjestämisestä korkean hinnan mutta hyvä, kun Williparkki hoitaa pysäköintihomman meidän puolestamme ja me voimme keskittyä omaan bisnekseemme. Lappeenrannan tavoin tekevät kaikki kaupungit.

Yhteistyön sujumisesta kertoo sekin, että Assi Group on päättänyt hankkia Williparkilta lisää autopaikkoja toimistorakennuksen kolmosvaiheen rakentamisen yhteydessä.

-Yhtiö on varautunut lunastamaan noin 45 paikkaa P-Pormestarin vapaista paikoista, Hokkanen kertoo.

Kolmosvaiheen rakentamisen pitäisi alkaa helmikuussa 2019. Rakennuslupa 4500 neliön rakennukselle on jo myönnetty ja päävuokralainenkin tiedossa.

Assi Groupilla on tontillaan 30 maanpäällistä pysäköintipaikkaa. Ne on tarkoitettu talossa työskenteleville ja asioiville. Mutta kuten arvata saattaa, sinne pysäköivät myös asiattomat kieltomerkistä huolimatta.

-Aloitimme parkkipaikkojen yksityisen pysäköinninvalvonnan ja nyt luvattomasta pysäköinnistä on luvassa virhemaksu. Kieltokyltti ei riitä vaan tarvitaan rahallinen uhka ulkopuolisille, Hokkanen kertoo.

Hän sanoo tavallaan ymmärtävänsä luvattomia pysäköijiä, kun esimerkiksi kirjasto on vieressä.

-Mutta asiakkaamme tarvitsevat maanpäälliset paikat ympärivuorokautisesti joka päivä. Esimerkiksi liikuntakeskus Lehmuksessa käy paljon ihmisiä iltaisin ja viikonloppuisin.

Hokkanen toivoo virne kasvoillaan, että lappeenrantalaiset käyttäisivät pysäköintitalojen parkkipaikkoja, kun siellä ovat Assi Groupinkin rahat kiinni. Samalla hän ihmettelee ydinkeskustan autoilusta ja kadunvarsien parkkipaikoista käytävää keskustelua.

-Mielestäni on vanhan maailman jankkaamista, jos vaaditaan, että liikkeiden eteen pitää voida pysäköidä. Ei se keskustan liiketiloja pelasta. Tarjonnan houkuttelevuus ratkaisee, tuleeko ihminen kauppaan.

Hokkasen mielestä Lappeenrannan kaupunkikeskustan hajanainen muoto hankaloittaa liikenteen ja pysäköinnin toteutusta. Yleisesti ottaen pysäköinti kuitenkin toimii niin kuin on ajateltukin.

-Autot keskustassa maan alle. Ja suuri osa ihmisistä on oppinut pysäköimään parkkihalleihin aivan sujuvasti. Tietty porukka vain pitää ääntä ja kokee parkkihalliin ajamisen liian vaikeaksi.

Toki ymmärrystäkin Hokkaselta löytyy ydinkeskustaan autolla haluaville. Hän sanoo aiemmin vastustaneensa Marian aukion läpi autoilua.

-Nyt olen sitä mieltä, että ajakoot, väliäkö hällä. Suljetaan aukio sitten, kun siinä on joku kunnon tapahtuma.

Williparkille Hokkasella on pari bisnesvinkkiä.

- Hallissa saisi olla pienimuotoista auton huolto- ja pesupalvelua Iso Kristiinan mallin mukaan. Sitäkin ihmettelen, että kirjastoon ei ole parkkihallista suoraa yhteyttä. Liikuntarajoitteisille se olisi hyvä apu.